Schriftelijke modules in hogere richtgraden: Een evenwichtsoefening tussen ‘goed‘ en ‘goed genoeg’

Wanneer je in de schriftelijke modules in RG 3 en 4 lesgeeft, ben je in grote mate aangewezen op jezelf: er is geen kant-en-klare handleiding meer, geen uitgewerkte methode en je hebt niet altijd een collega om je werkwijze en ideeën mee te delen of af te toetsen. Anderzijds staan de verwachtingen van je cursisten hooggespannen. Ze kiezen er in RG3 en 4 zeer bewust voor om hun Nederlands te vervolmaken.
Een boeiende en uitdagende opdracht dus, maar ook een energievretend en bodemloos werk.


Doel

Deze sessie wil een ruggensteun bieden aan wie zich in bovenstaand profiel herkent door praktijkvoorbeelden samen te analyseren en te bespreken om inzicht, ervaring én inspiratie te delen.
Aan de hand van concrete voorbeelden uit RG 3.2 (moduleplanning, evaluaties, scorewijzers, portfolio-opdrachten, taaltaken voor schrijven en lezen) zoeken we antwoorden op volgende vragen.

  • Hoe verzoen je de wensen van de drie actoren in je lessen: de wensen en noden van de cursisten, de instructies in het leerplan en je eigen accenten?
  • Wat is het belang van een goed uitgewerkte moduleplanning?
  • Hoe verwerk je losse lesideeën, materiaal van derden, eigen materiaal tot een homogeen geheel? Hoe zorg je ervoor dat je aanbod leerplanconform is? (de gouden pagina’s uit het leerplan)
  • Hoe bied je je lesmateriaal aan? Elektronisch, nog op papier, in syllabusvorm…?
  • Welke plaats krijgen de ondersteunende vaardigheden ?
  • Hoe los je het probleem van timemanagement /deadlines bij het uitvoeren schrijfopdrachten in de klas?
  • Hoe ga je om met de verschillen in leerstijlen en didactische achtergrond van je cursisten?
  • Hoe evalueer je de schrijfopdrachten /portfolio-opdrachten (hulp van derden? work load voor de cursisten) en wanneer / hoe vaak geef je feedback?


Doelgroep

Bij voorkeur lesgevers in de hogere richtgraden en in de schriftelijke modules.


Begeleider

Anne Van der Elst is een NT2 leerkracht met 40 jaar leservaring, vooral  in RG 3 en 4.

 

GEANNULEERD

Meer info:  Sarah Bossaert (ped. beg. NT2020):  Sarah.Bossaert@g-o.be